PayEx logo

Velkommen til Kundeservice

Velg din kategori nedenfor

Spørsmål og svar om Inkasso

Her finner du svar på våre vanligste spørsmål. For å åpne opp et spørsmål som er relevant for deg, klikker du på plusstegnet. Du er selvfølgelig alltid velkommen til å kontakte oss hvis du ikke finner det du leter etter.

Gjeldende satser 2016

Fra 1. januar 2016, er det gjort følgende justeringer ifbm. forfalte fordringer og evnt. en videre oppfølging via rettsapparatet:

  • Rentesatsen er nedjustert til 8,75%. Dvs. at all bruk av annen rentesats må være avtalt før kjøpstidspunkt eller kontraktsfestet.
  • Inkassosatsen er oppjustert til kr 670,-. Det vil si at dere må korrigere purregebyret/gebyr ved inkassovarsel til kr 67,-.
  • Rettsgebyrsatsen er oppjustert til kr 1 025,-. Det vil si at alle rettslige skritt nå har blitt dyrere, se vedlegg. (Alle rettslige skritt baseres på denne satsen.)

PayEx vil alltid være behjelpelig ved faglige spørsmål, så nøl ikke med å ta kontakt!

Hvor finner jeg informasjon om inkassosakene vi har hos PayEx - web grensesnitt?

Som kunde har du tilgang til dine saker online via https://collection.payex.no/, i tillegg til brukernavn og passord via RSA brikke for god sikkerhet. På denne siden får du tilgang til detaljinformasjon pr sak, uttak av rapporter, sende fakturakopier eller andre saksdokumenter, laste ned avregningsbilag, sende oss inkassofiler, registrere enkeltsaker manuelt, informere om direktebetalinger, sende meldinger for kommunikasjon med saksbehandler eller avslutte saker. 

Hvordan får jeg avregningslister?

Avregningsfiler legges ut på https://collection.payex.no/ eller sendes deg pr. post eller kryptert e-post.

Hvordan gir jeg PayEx informasjon om sakene?

Du kan gjerne oppdatere direkte på saken via https://collection.payex.no/, ring på 2203 6181 eller send e-post til din saksbehandler på: inkasso@payex.com

Hva koster det å avslutte saker eller å bruke rettsapparatet?

Det er avslutningsårsaken og antall arbeidstimer som avgjør en belastning. Dersom du ikke har prislisten tilgjengelig, kan du ta kontakt med din saksbehandler.

Jeg har fått merverdiavgiftfaktura, hvorfor det?

Inkassoselskaper har momsplikt og innbetalt salær som tilfaller PayEx, vil viderefaktueres alle våre kunder som selv har momsplikt. Dersom dere har fritak, så vil merverdiavgift legges på salæret mot skyldner.

Kan PayEx overta fakturaer som er omtvistet?

Nei, tvisten må behandles og besvares av dere før inkassooversendelse. Dersom en løsning viser seg å være umulig, kan PayEx motta saken sammen med alle saken dokumenter og informasjon om at kraver er omtvistet. PayEx vil sørge for at det ikke registreres salær eller anmerkning og at saken oversendes forliksrådet.

Må jeg sende påminnelser og inkassovarsel og hva sier loven?

Loven sier at du må sende inkassovarsel med 14 dagers betalingsfrist før du kan sende fakturaen til inkasso. Sender du varselet 14 dager etter forfall, kan du også legge på gebyr kr 65,- (pr 2015). Det stilles ikke krav til flere påminnelser enn inkassovarselet.

Hva gjør jeg når faktura og/eller inkassovarsel kommer i retur?

Ved retur, så må dere finne ny adresse og sende ut igjen. PayEx kan ikke behandle fakturaer hvor inkassovarsel ikke er mottatt av skyldner.

Når foreldes en faktura?

En faktura foreldes etter 3 år fra forfallsdato

Hvordan sender jeg inkassosaker til PayEx?

PayEx kan ta imot filer via kryptert e-post eller til Info-centeret. Alternativt kan dere selv registrere manuelt på Info-centeret.

Collection

Her kan du se din bedrifts inkassosaker.

Logg inn

E-post

I blant er det enklere å ta det skriftlig. Send oss en mail. Du kan forvente svar innen 24 timer på hverdager.

collection.no@payex.com

Telefon

Du er velkommen til å ringe oss på hverdager mellom kl. 08-16. For raskere service, ber vi deg ha dine opplysninger klare.

+47 22 03 62 00