La kunden abonnere på produktene dine

20 desember 2021 • Tips • Kontotjänster

Det blir stadig vanligere at bedrifter tilbyr kundene sine abonnement på produkter, spesielt på konsumentsiden. Abonnement har mange fordeler, både for bedriften og sluttkunden. Finansieringen kan imidlertid være en hindring. Med det finnes løsninger!

portrait

Abonnement er ikke noe nytt. Telecombransjen har for eksempel brukt abonnement i lang tid. Med en fast månedskostnad tilbyr de kundene en smidig måte å betale ringetid og datatrafikk på, sammen med en ny mobiltelefon. Kunden har kontroll på sin månedskostnad og selskapet får mer lojale kunder.

For å kunne utvikle en forretningsmodell basert på abonnement trenger du selvfølgelig et godt og passende produkt. I tillegg må de finansielle forutsetningene være på plass. Sannsynligheten er stor for at det kan ta 24 måneder før du får fullt betalt for produktet ditt. Det skaper problemer for likviditeten. Samtidig må du tilpasse logistikk, innkjøp og kontantstrøm til den nye forretningsmodellen, og attrahere nye kunder.

Heldigvis finns det tjenester i markedet som håndterer disse utfordringene.

Pengene for hele kontraktstiden med en gang

La oss si at du tilbyr kundene dine et abonnement som løper over 24 måneder. Vi kjøper den fulle verdien på abonnementet ved første leveranse til kunden, og bedriften din får pengene for hele avtaleperioden utbetalt med en gang. 

Vi kjøper med andre ord verdien på din avtale med kunden, ikke avtalen i seg selv. Du beholder kunderelasjonen og betingelsene i avtalen, mens vi mottar de månedlige betalingene. Avtalen må selvfølgelig være utformet på en kundevennlig måte, og være tydelig på hva som gjelder ved forskjellige hendelser, som eksempelvis reklamasjoner, oppsigelse i fortid, etc. Avtalen kan bestå av både faste varer og bevegelige tjenester, hvor man kan velge forskjellige finansieringsformer.

Vi tar ansvar for alt rundt kredittvurdering, fakturering, utsendelse av fakturaer og håndtering av innbetalinger. Du får relevant informasjon automatisk og digitalt, og har full kontroll på alle hendelser og prosesser.

Da vi normalt tar kredittrisikoen, trenger du ikke å bekymre deg over ubetalte fordringer og kan estimere kontantbeholdningen over lang tid.

For å oppnå alle ønskede finansielle effekter, som eksempelvis truesale og en offbalance-effekt i regnskapet, må man ta hensyn til en del regelverk. Vi hjelper deg selvfølgelig med alt. I vår løsning inngår ikke bare støtte for IT-struktur/-system og prosesser, men også «know how» rundt hvordan du skal bygge den finansielle løsningen.

Vi hjelper deg med omstillingen av forretningsmodellen og gir tips på hvordan du kan utvikle salget

Som leverandør til flere større selskaper har vi lang og bred erfaring med hvordan man skal finansiere og håndtere eksempelvis:

  • Abonnementstjenester
  • Leasing/utleietjenester
  • Delbetalingstjenester
  • Låneprodukter
  • Andre produkter som krever noen form av avtale mellom deg og kunden

Eksempel på oppsett av tjenesten

Avtaler med en løpetid på 12-36 måneder passer som regel best for en finansieringsløsning. I slike tilfeller får dere betalt for hele abonnementsperioden med en gang. Automatiske forlengelser av avtalen kan også finansieres.

En avtale kan bestå av både faste varer og bevegelige tjenestemomenter, som man kan velge å finansiere på forskjellige måter.

Ved en white-label-løsning, hvor bedriften beholder kunderelasjonen og selv er avsender av all kundekommunikasjon, holder vi oss i bakgrunnen og fungerer som en partner.

Ønsker du å vite mer om hvordan du med et abonnementskonsept kan styrke din bedrift og få mer lojale kunder? Ta kontakt med Simon Ingmansson, Sales Manager, PayEx Norge.

Simon Ingmansson

Sales Manager, PayEx Norge.

Send meg en e-post

Mer å lese

21 desember 2021 • Tips • Fakturering

Automatisert fakturering med intuitiv følelse – sjekkliste

Det er nesten alltid potensial for å forbedre faktureringsprosessen til en bedrift, enten det handler om fakturering til andre bedrifter eller til privatpersoner. PayEx kan tilby en faktureringsprosess, som til tross for at den er helautomatisert, håndterer fakturaene dine med intuitiv følelse.
Sjekk ut våre tips og enkle sjekkliste
09 juli 2021 • Tips • Fakturering

Tips til hvordan du forbedrer bedriftens fakturering

Det er ikke alltid enkelt å vite når det er på tide for å outsource faktureringstjenestene. Hva koster det? Vil det lønne seg? Hvor mye tid vil vi spare? Vi har laget en liste med de vanligste utfordringene til bedrifter som håndterer hele faktureringsprosessen selv. Og så klart – noen tips til løsninger.
Ta meg til listen
09 juli 2021 • Artikler • Fakturering

Slik kan vi hjelpe deg å sette kunden i fokus

Som entreprenør vet du at det koster mye mer å skaffe en ny kunde, enn å beholde en eksisterende. Derfor bør du sikre at kundereisen er så enkel som mulig. Av forskjellige grunner er det imidlertid uunngåelig at man til tider mister kunder. Det er heldigvis mulig å lære av dette.
Les om hvordan du får mer lønnsomme kunder