Slik kan vi hjelpe deg å sette kunden i fokus

09 juli 2021 • Artikler • Fakturering

Som entreprenør vet du at det koster mye mer å skaffe en ny kunde, enn å beholde en eksisterende. Derfor bør du sikre at kundereisen er så enkel som mulig. Av forskjellige grunner er det imidlertid uunngåelig at man til tider mister kunder. Det er heldigvis mulig å lære av dette.

portrait

Det kan ta tid å tiltrekke seg nye kunder, og det koster som regel en god del penger. Bedrifter ønsker selvfølgelig å beholde kundene sine så lenge som mulig, slik at de blir lønnsomme. Selv ved salg av varer som kjøpes sjelden, er det viktig at kunden føler seg godt ivaretatt. Da er sjansen stor for at de deler sine positive erfaringer med andre.

For å beholde en kunde over tid trenger du selvfølgelig et godt tilbud, men du ønsker også at kunden skal føle seg som en VIP-kunde. Det kan du oppnå ved å gi rabatter og lojalitetspoeng, men også ved å tilby enkel kommunikasjon og betalingsmåter som er tilpasset kundenes ønsker og behov.

Til tross for dette, vil du kunne miste noen kunder likevel. Kunden kanskje ikke er fornøyd med varen eller tjenesten du leverer, kanskje har det oppstått et problem ved betalingen, eller kanskje har kunden helt enkelt ikke følt seg godt nok verdisett. Det er selvfølgelig leit, men samtidig er det en mulighet til å lære mer og spisse tilbudet ditt.

Tapte kunder har også en verdi

Det vil alltid være kunder som stadig skifter leverandør. Ofte fordi de helt enkelt ønsker å prøve noe nytt, eller fordi de fant et attraktivt kampanjetilbud.

Dette er et kundesegment som riktignok er utfordrende for virksomheten din, men som samtidig gir deg en mulighet til å følge med på hva konkurrentene driver med. Det er også en mulighet for at kunden kommer tilbake til deg etter hvert. Derfor er det fornuftig å ha en strategi for hvordan du kontinuerlig skal bearbeide tidligere kunder og til slutt kanskje vinne dem tilbake.

Når en kunde kommer tilbake til en tidligere leverandør, oppleves det som positivt å bli gjenkjent. Dersom noen av valgene kunden tidligere har foretatt er tilgjengelig, for eksempel betalingsmåte, er sjansen mye større for at kunden velger å bli lenger denne gang.

PayEx har en viktig brikke i tilbudet ditt

Vi har løsninger for både gjentagende betalinger og enkeltfaktureringer, som kan gi bedriften din et ekstra løft i kundetilbudet. Vi har mange års erfaring fra samarbeid med noen av de største selskapene i Norden, som tilbyr abonnementsløsninger innen eksempelvis Telecom. Her stilles det høye krav til brukervennlighet og smidige prosesser, da kundene er mange og debitering ofte skjer månedlig. Avtalegiro er naturligvis en av de beste løsningene, men også e-faktura hvor kunden betaler med et klikk fungerer bra. Mengden e-fakturaer har økt drastisk de siste årene, hvilket er positivt både for miljøet og lommeboken. Også digitale postkasser som Digipost og e-Boks brukes stadig oftere for distribusjon av fakturaer.

Gjentagende betalinger

En annen miljøvennlig betalingsmåte som blir stadig mer populær er «reccuring payment». Her kan sluttkunden registrere sitt debet- eller kredittkort og vi lagrer opplysningene, slik at det er mulig å debitere nye fakturaer. Kunden har oversikt på sin gjeld og betalinger på «Mine sider».

Det er også mulig å sende fakturaen som en PDF via e-post eller i html-format. Html muliggjør en mer levende og interaktiv faktura som er vanskelig for kunden å gå glipp av. Med et enkelt tastetrykk kommer kunden rett inn på for eksempel nettsiden din eller en chat, hvor betalingsinformasjonen blir tydelig presentert. Kunden kan håndtere betalingen med en gang, legge til nye tjenester, lese mer om bedriften din, eller respondere på kampanjetilbud.

Det skal være enkelt for kunden å velge betalings- og distribusjonsmåte. Og selvfølgelig skal det være like enkelt å endre på sine valg. Det skal dessuten være mulig å spore tidligere valg og få tilgang til bestillinger og fakturaer.

Når og hvordan du kommuniserer med kundene dine er viktigere enn noensinne

Når du eier alle trinn i kunderelasjonen og selv har satt rammene, kan du sikre at kunden blir behandlet på riktig måte. Vi tilbyr forskjellige måter du kan kommunisere med kundene dine på. Enten via giroer og fakturaer, digitale grensesnitt, forsendelser eller kundeservice.

Hvor ofte kunden skal bli kontaktet bestemmer du selv, men vi kommer gjerne med gode anbefalinger. Det kan for eksempel være når kunden har glemt eller ønsker bekreftelse på en betaling.

Noen ganger blir det likevel feil, og da må det finnes skalerbare og automatiske prosesser som løser problemet. Særlig når det rammer mange kunder og fakturaer. Vi har lang erfaring med å lage prosesser for hvordan man skal unngå «unhappy flow», som ofte koster både kunden og bedriften penger.

Våre finansieringsløsninger påvirker ikke relasjonen med kundene dine

Det er mange som er bekymret for at en ekstern finansieringsløsning kan påvirke relasjonen til kundene og kontrollen over kommunikasjonen. På det punktet kan vi berolige deg. Med våre finansieringsløsninger er det fortsatt du som er i førersetet. Men vi hjelper deg selvfølgelig med å sette opp rammene for hvordan det skal fungere.

Dette er et spørsmål som er veldig relevant også for B2B. Bedriftskunder er også mennesker og relasjonen mellom kunde og leverandør vil bli enda viktigere i fremtiden. Særlig i kombinasjon med brukervennlighet og muligheten til å velge digitale løsninger.

Mattias Blomberg

Head of Sales, PayEx Sverige

Send meg en e-post

Mer å lese

09 juli 2021 • Tips • Fakturering

Tips til hvordan du forbedrer bedriftens fakturering

Det er ikke alltid enkelt å vite når det er på tide for å outsource faktureringstjenestene. Hva koster det? Vil det lønne seg? Hvor mye tid vil vi spare? Vi har laget en liste med de vanligste utfordringene til bedrifter som håndterer hele faktureringsprosessen selv. Og så klart – noen tips til løsninger.
Ta meg til listen