MediPay

Et betalingssystem utviklet spesifikt for deg som er tilbyder av helsetjenester. Med MediPay blir det enklere å håndtere betalinger. Du minsker administrasjonen, sparer tid og kan fokusere på pasientene dine.

Fordeler med MediPay

Pasientene dine har flere betalingsmuligheter: kort, Vipps eller faktura

PayEx ordner alt for deg – betalinger, inkassovarsel og inkasso

Du håndterer det meste via ditt journalsystem

Enkel utsjekking via SMS

Du er i gang på bare en uke

Slik fungerer det.

SMS

Etter avsluttet behandling, mottar pasienten en SMS med link til Checkout. Her kan pasienten velge å betale med kort, Vipps eller faktura. Kortinformasjonen lagres og hentes automatisk frem neste gang pasienten velger å betale via Checkout.

Faktura

Hvis pasienten ikke betaler via Checkout eller direkte via betalingsterminalen, sendes en faktura automatisk fra PayEx.

Pasientvennlig betalingsoppfølging

Hvis pasient har glemt å betale faktura, sendes en vennlig påminnelse på SMS. Betales ikke faktura etter det, sendes et inkassovarsel. Hvis inkassovarselet ikke betales blir faktura til slutt sendt til PayEx inkasso for videre oppfølging.

Slik fungerer MediPay - film

Er du nysgjerrig på MediPay?

Kontakt oss gjerne om du har spørsmål.

E-post: medipaysupport@payex.no

Telefon: 22 03 61 10

De vanligste spørsmålene om MediPay

  • Hvordan krediteres en feilaktig faktura eller betaling?

    Alle kanselleringer og krediteringer gjør du enkelt i journalsystemet ditt.

  • Men kjøpes virkelig alle fakturaer?

    Vi kjøper majoriteten av fakturaene, men det finnes noen unntak:Beløp over kr 3000,-
    Faktura til bedrifter
    Faktura med «annen betaler»
    Faktura til personer uten norsk fødsels- og personnummer
    Personer med negativ kredittsjekk eller som har mer enn to ubetalte purringer hos PayEx
    Mindreårige under 16 år. Her vil faktura stiles til pasientens foresatte
    I disse tilfellene utbetales oppgjør først når pasient har betalt sin faktura.

  • Vil alle som ikke betaler med mobilen motta faktura? 

    Ja. Enten kjøper PayEx fakturaen eller administrerer den på vegne av behandleren (fakturaservice). Enkelte fakturaer går alltid til fakturaservice basert på bestemte kriterier, som antall ubetalte fakturaer, beløp, pasientens alder eller betalingsansvarlig.

  • Hva gjør jeg hvis pasienten har problemer med lenken? 

    Pasienten kan ringe pasientsupport på 22036170 for veiledning. Hvis du vil hjelpe selv, finn ut hvor i prosessen problemet oppstår. Sjekk om pasienten har tilgang til internett og om mobildata er på. Om feilmelding oppstår ved trykk på «betal-knappen», be pasienten vente 15 minutter og prøve igjen. Ved fortsatt problemer, kontakt PayEx.

  • Hva gjør jeg dersom pasienten har mottatt SMS med betalingslenke, men ønsker i stedet å betale med terminal eller kontant?

    Kanseller regningskortet og generer et nytt, med en annen betalingsmåte enn MediPay.

  • Kan lege velge om pasient skal ha fakturagebyr eller ikke?

    Ja, leger bestemmer om gebyr skal være med eller ikke. Men så lenge konsultasjonen har gått gjennom Medipay-løsningen, vil det være standard m/gebyr som gjelder hvis lege har valgt dette.

  • Kan pasienten få kvittering etter betalt konsultasjon med vipps eller kort?

    Ja, pasienten får en bekreftelse etter utført betaling som viser til betaling av konsultasjon. Hvis pasient må ha konkrete detaljer om konsultasjonsdato, legenavn, og beløp så må h*n kontakte legen om dette.

Vanlige spørsmål om å skaffe MediPay

  • Hvordan får jeg MediPay?

    Kontakt ditt journalsystem for å sjekke om de støtter MediPay. Hvis ja, send en e-post til medipaysupport@payex.no med foretaksnavn, organisasjonsnummer og hvilket journalsystem du bruker. Vi sender deg informasjon, priser og en link til digital signering.

  • Hvem kan betale med MediPay?

    Alle med gyldig adresse kan betale via kort, Vipps, Apple Pay eller faktura på mobil. Hvis lenken ikke brukes innen 48 timer, genereres en faktura automatisk, og behandler får oppgjør umiddelbart. 

  • Hva gjør jeg dersom pasienten har mottatt SMS med betalings-lenke, men ønsker i stedet å betale med terminal eller kontant?

    Kanseller regningskortet og generer et nytt, med en annen betalingsmetode enn MediPay.

  • Hva koster tjenesten for meg som lege?

    Ta kontakt med sales.norway@payex.com for spesifikt svar rundt priser. 

  • Vil alle som ikke betaler med mobilen motta faktura?

    Ja. Enten kjøper PayEx fakturaen eller administrerer den på vegne av behandleren (fakturaservice). Enkelte fakturaer går alltid til fakturaservice basert på bestemte kriterier, som antall ubetalte fakturaer, beløp, pasientens alder eller betalingsansvarlig.

  • Kan alle mobiler brukes til MediPay?

    MediPay krever en Smartphone med internett-tilkobling. De fleste moderne mobiler fungerer. Hvis pasienten ikke har en Smartphone, kan behandler generere en faktura uten fakturagebyr.

Vanlige spørsmål om betalinger via MediPay

  • Kan jeg slette fakturaen?

    Du kan kreditere direkte i journalsystemet ditt, følg trinnene ved å klikke på lenken til journalsystemet ditt.

    Bruker du et annet journalsystem? Kontakt deres kundestøtte for ytterligere veiledning.

  • Hva gjør jeg hvis pasienten har problemer med lenken?

    Pasienten kan ringe pasientsupport på 22036170 for veiledning. Hvis du vil hjelpe selv, finn ut hvor i prosessen problemet oppstår. Sjekk om pasienten har tilgang til internett og om mobildata er på. Om feilmelding oppstår ved trykk på «betal-knappen», be pasienten vente 15 minutter og prøve igjen. Ved fortsatt problemer, kontakt PayEx support.

  • Hva gjør jeg hvis jeg skal bytte legekontor?

    En ny avtale må skrives. Ta kontakt med medipaysupport@payex.no så sender vi ut en signeringslenke

  • Hvordan følges ubetalte fakturaer opp?

    Hvis Sluttbrukeren ikke betaler fakturaen innen fristen (14 dagers frist), sendes et inkassovarsel. Dette sendes fortrinnsvis som e-faktura 2.0 eller til folkeregistrert adresse. Purregebyr og forsinkelsesrente legges til fakturaen og sluttbrukeren får nye 14 dagers betalingsfrist. Dersom Sluttbrukeren ikke betaler inkassovarselet innen angitt frist, sendes faktura til inkasso. Da vil purregebyret erstattes av et inkassogebyr. I tillegg kommer forsinkelsesrente. Faktura vil være i inkasso-systemet frem til Sluttbrukeren betaler.

  • Hva gjør jeg dersom beløpet er over 3000 kr?

    Høye beløp kan betales på mobilen med Vipps eller kort, forutsatt at det er dekning eller kredittgodkjenning (maks 50 000 kr). Fakturaen kjøpes av PayEx.
    Ved etterfakturering vil beløp over 3000 kr gå til Fakturaservice. Her kjøper ikke PayEx kravet, men administrerer det på vegne av brukerstedet.

  • Hva gjør jeg hvis pasienten ikke får til å betale med betalingskort?

    Sørg for at pasienten:

    • Taster inn korrekt kortnummer (16 siffer), utløpsdato og CVC-kode.
    • Har gyldig utløpsdato på kortet.
    • Har dekning på kortet.
    • Kan identifisere seg med BankID på mobil, BankID App eller brikke.
  • Hva gjør jeg hvis pasienten ikke får til å betale med Vipps?

    Spør om pasienten har registrert et betalingskort i Vipps-appen. Betaling til bedrifter skjer kun med betalingskort (kreditt- eller debetkort). Sørg for at:

    • Betalingskort er registrert i Vipps-appen.
    • Kortet ikke er utløpt.
    • Det er dekning på kortet.
  • Hvor lang frist har pasienten på å betale fakturaen?

    Det er 14 dagers frist på fakturaen.

  • Hvordan endrer jeg mine bankopplysninger?

    Du må kontakte vår kundestøtte med den nye informasjonen via e-post til medipaysupport@payex.no.

  • Hvordan bytter jeg adresse?

    Du må kontakte vår kundestøtte med den nye informasjonen via e-post til medipaysupport@payex.no.

  • Hva gjør jeg med pasienter under 16 år?

    For pasienter under 16 år vil fakturaen bli adressert til pasientens foresatte, som er juridisk mottaker av kravet.

  • Får pasienten flere meldinger på SMS?

    Ja, i noen tilfeller. Det avhenger av hvilket journalsystem klinikken bruker. Noen systemer sender en påminnelse-SMS omtrent 8 timer før betalingslenken utløper. Hvis det sendes en faktura fordi pasienten ikke betalte innen fristen, sendes også en SMS om dette.

  • Kan pasienten betale med brevgiro?

    Brevgiro vurderes av bankene. Pasienten må kontakte banken for å få tilsendt brevgiroblanketter og fylle dem ut som vanlig.