Fakturerings-, finansierings- og betalingsløsninger som fungerer, uansett bransje

23 mars 2022 • Tips • Finansiering/Fakturering

Det er mange som leverer utmerkede løsninger for fakturering, finansiering og betaling. Noen fungerer bra i enkelte bransjer, men er kanskje ikke optimale for andre bransjer. Vi fant det interessant å se hvilke bransjer vi dekker, og gjorde derfor en enkel gjennomgang.

portrait

Nedenfor ser du noen av de bransjene vi jobber med. Som du vil se, er det et bredt spekter, hvor kravspesifikasjonene har skilt seg ganske så mye mellom kundene. Her har også våre løsninger hatt forskjellig grad av automatisering og behovstilpasninger.

Telekom

Når vi begynte å arbeide med selskaper innen Telekom i slutten av 90-årene var både prissetting og håndteringen av kundedata komplisert. Det har etter hvert blitt enklere, samtidig som konkurransen i bransjen har blitt vesentlig hardere. Det stilles høye krav til kundetilfredshet og smarte, fleksible løsninger. Ved å arbeide sammen med en av Sveriges største operatører, har vi lært hva som kreves fra oss som leverandør. Fakturering, regnskap, reskontro- og kravhåndtering, samt distribusjon av fakturaer er nesten alltid en del av leveransen. Ofte tilkommer løsninger for kundekommunikasjon, Self-service verktøy og betalingsmåter som er tilpasset for hvert kundesegment.

Retail

Her har det skjedd enormt mye de siste årene, ikke minst fordi konkurransen fra e-handel har blitt hardere. Vi leverer faktura- og delbetalingstjenester til et flertall av de større aktørene i Sverige. Her ser vi en økt etterspørsel på løsninger for bedriftsbetalinger, og at man stiller krav til nye betalings- og distribusjonsmåter av fakturaen. I våre retail-løsninger inngår selvfølgelig raske kredittsjekker når kunden skal betale i handlekurven. Vi har også løsninger hvor kunden betaler for sin vare i forkant, for å deretter kunne hente den raskt i butikk. En smart måte for selskaper innen retail å beholde kundene lenger, er å tilby abonnement på varer og tjenester. Her har vi bred erfaring og kan vise til flere eksempler på innovative omnikanal-løsninger, hvor kundene kan bruke den samme betalingsmåten uansett om de handler i butikk eller på nett.

Dagligvarer – detaljhandel

Detaljhandelen har vært i en svært rask utvikling de siste årene, blant annet takket være ferdigpakkede matkasser som leveres på døren eller hentes i butikk. Det har stilt nye krav til enkle betalingsløsninger. Både til butikkene, hvor man kan unngå køer ved å handle i en selvbetjent kasse, men også for de som ønsker å handle med et tastetrykk hjemmefra. Vi leverer i dag disse tjenestene til de største aktørene og ser en kontinuerlig utvikling fremover.

Apotek

Det har skjedd enormt mye i en bransje hvor de statlige monopolene ble avskaffet bare for et drøyt tiår siden. Vi var med allerede fra begynnelsen og leverer i dag tjenester til flere svenske apotek-kjeder. Når en bransje gjennomgår så betydelige forandringer, stilles nye krav til både servicenivå og leveranse. Samtidig har behovet for profesjonell kundesupport økt. Vårt dedikerte kundeserviceteam gir support til både sluttkunder og ansatte. Selvfølgelig med både integritet og intuitiv følelse, da spørsmål rundt apotekvarer i mange tilfeller kan være følsomme.

Helse

Vi har i mange år levert forskjellige innovative løsninger til både treningssentre, tannleger og annen behandlingsvirksomhet. Dette er ofte mindre bedrifter med mange kunder, hvor løsningene trenger å være enkle å bruke, både for bedriften og kundene. Her har vi tatt frem enkle betalingsmåter som passer for denne kundegruppen, og som med stor suksess blir brukt av stadig flere.

Media

Her har vi vært med lenge. Vi har fulgt utviklingen fra en tid hvor det kun fantes papiraviser og noen få TV-kanaler, til dagens overflod av informasjon og sosiale medier. Den økende konkurransen innen media har ført til nye betalingsmåter, hvor det tradisjonelle helårsabonnementet har fått selskap av engangskjøp og kortere eller ikke eksisterende bindningstider. Uavhengig av hva som passer for deg og dine kunder, har vi løsninger.

Energi

En bransje i sterk vekst som gjennomgår forandringer vi sannsynligvis bare har sett begynnelsen på. Denne bransjen har mange likhetstrekk med Telekom, og kundene vil sannsynligvis stille de samme høye kravene til sin energileverandør når det gjelder eksempelvis tilbud og online kundesupport. Siden stadig flere installerer solceller, vil vi nok se et voksende antall mikroleverandører av strøm, noe som stiller enda høyere krav til tydelige og enkle fakturaer. Vi har systemer og løsninger for alle typer behov, fra administrasjon til finansiering.

Engroshandel

Gjennom årene har mange av våre kunder opplevd en opptur med vår hjelp. Vi har avlastet administrasjonen, tatt frem finansieringsløsninger for sesongvariasjoner og satsninger på nye markeder, samt løpende finansiering som kan brukes som buffer og sikkerhet.

Sikkerhet / alarm

En bransje hvor salget har økt markant de siste årene. Mange ganger trenger sluttkundene en mulighet til delbetaling av eksempelvis nødvendig utstyr og installasjon, samtidig som abonnementet løper. Da er det enda viktigere med lojale kunder. Vi arbeider med noen av de største leverandørene i Norden og følger med på utviklingen fremover.

Bank og finans

Som kredittmarkedsselskap følger vi nøye med på utviklingen, siden de finansielle regelverkene er mange og blir stadig flere. For å unngå kostbare feilgrep trengs compliance- og risikoavdelinger som har full kontroll på regelverk og hvilke forenklende tiltak som kan gjennomføres. Her kan vi ta ansvar for hele eller deler av de underliggende funksjonene, både når det gjelder systemer, administrasjon og enkelte ganger også finansiering. Vi har bistått banker og andre finansielle institusjoner siden midten av 90-tallet.

Jobber du i noen av disse bransjene og tror vi kan hjelpe deg med å gjøre enda bedre forretninger? Eller arbeider du innen en annen bransje? Ta kontakt likevel – vi kan alltid lage spesialtilpassede løsninger utfra system, personal og finansiering.

Simon Ingmansson

Sales Manager, PayEx Norge.

Send meg en e-post

Mer å lese

21 desember 2021 • Tips • Fakturering

Automatisert fakturering med intuitiv følelse – sjekkliste

Det er nesten alltid potensial for å forbedre faktureringsprosessen til en bedrift, enten det handler om fakturering til andre bedrifter eller til privatpersoner. PayEx kan tilby en faktureringsprosess, som til tross for at den er helautomatisert, håndterer fakturaene dine med intuitiv følelse.
Sjekk ut våre tips og enkle sjekkliste
09 juli 2021 • Tips • Fakturering

Tips til hvordan du forbedrer bedriftens fakturering

Det er ikke alltid enkelt å vite når det er på tide for å outsource faktureringstjenestene. Hva koster det? Vil det lønne seg? Hvor mye tid vil vi spare? Vi har laget en liste med de vanligste utfordringene til bedrifter som håndterer hele faktureringsprosessen selv. Og så klart – noen tips til løsninger.
Ta meg til listen
09 juli 2021 • Artikler • Fakturering

Slik kan vi hjelpe deg å sette kunden i fokus

Som entreprenør vet du at det koster mye mer å skaffe en ny kunde, enn å beholde en eksisterende. Derfor bør du sikre at kundereisen er så enkel som mulig. Av forskjellige grunner er det imidlertid uunngåelig at man til tider mister kunder. Det er heldigvis mulig å lære av dette.
Les om hvordan du får mer lønnsomme kunder